Jak zacząć realizację celu?

„Nie musisz być wielki, aby zacząć, ale musisz zacząć, aby być wielki” – Les Brown

 

Termin „motywacja” pochodzi z łacińskiego słowa motivus, czyli „ruchomy” i oznacza stan gotowości do podjęcia przez nas określonego działania. To nasza tzw. siła napędowa, która umożliwia nam realizację naszych celów.

Motywacja może być wewnętrzna i zewnętrzna.

Motywacja zewnętrzna występuję, gdy źródło naszego działania pochodzi z zewnątrz– oznacza, więc że uczestniczymy w sporcie ze względu na jakąś nagrodę. Choć określana za mniej wartościowy rodzaj motywacji, wciąż bierze czynny udział w życiu każdego człowieka.

Kiedy podejmujemy natomiast nasze działania bez oczekiwania w zamian nagród, jesteśmy zmotywowani wewnętrznie. Wszystko robimy z czystej przyjemności. Radość czerpiemy z samego procesu i z możliwości poznania nowych rzeczy, a także siebie samego. Buduje ona naszą kreatywność – to potrzeba samorealizacji oraz poczucia własnej kompetencji. Sprawia również, że łatwiej jest się nam zaangażować w daną aktywność, ponieważ już sama aktywność jest właśnie dla nas nagrodą.

Niezależnie od tego, która motywacja przeważa u Ciebie, ważne jest by ją utrzymać na optymalnym poziomie. Jak zatem ma się nam chcieć? Jak mamy utrzymać swoją motywację i jak mamy wytrwać w naszych postanowieniach?

Istnieje pewna prosta metoda, dzięki której Twoje plany nabiorą kształtów i staną się łatwiejsze. A motywacja nie będzie uciekać Ci przez palce. Wszystko zawiera się w skrócie SMARTER – jej nazwa jest akronimem od angielskich słów:

Specific (konkretny)

Measurable (mierzalny)

Achievable (osiągalny)

Relevant (istotny)

Time-bound (określony w czasie)

Exciting (ekscytujący)

Recorded (zapisany)

 

Pamiętaj, że jeśli Twój cel jest zbyt ogólny o wiele trudniej będzie Ci go osiągnąć.

Na sam początek zadaj sobie kilka pytań pomocniczych, które pomogą Ci w realizacji Twojego postanowienia. Co chce osiągnąć? Kto ma osiągnąć ten cel? Gdzie osiągnę ten cel? Do kiedy osiągnę mój cel? Jakie ograniczenia mogę napotkać? Jakie są zalety mojego celu? Dlaczego chcę osiągnąć taki cel?

Ważne jest więc, aby Twój cel był jednoznaczny, konkretny (specfic) – dokładnie określ, co pragniesz osiągnąć. Skonkretyzowanie przez Ciebie celu nie pozwoli na stosowanie wymówek, które będą Cię od niego odciągać. Jeśli Twoim celem jest np. schudnięcie, to powinnaś określić swoją wymarzoną wagę, np. Schudnę do wagi 60kg”. Nie stosuj stylu marzeniowego, np. „chcę schudnąć”.

Postaraj się zapisać tak swój cel, by był on mierzalny (measurable) – możliwy do wyrażenia i sprawdzenia za pomocą liczb. Może być to liczba kilogramów, czy też liczba przebiegniętych kilometrów. W ten sposób będziesz mogła sprawdzać swoje postępy i ewentualnie modyfikować swój plan.

Istotnymi elementami techniki SMART jest osiągalność (achievable) oraz realność (realistic) Twojego celu. Twój plan powinien być zatem prawdopodobny w zrealizowaniu.  Nie może być on zbyt ambitny, gdyż może to w bardzo szybki sposób obniżyć Twoje poczucie własnej wartości.

Kolejnym czynnikiem, który musisz zrobić to określenie w czasie (time-bound) jego realizacji. Wyznaczenie sobie terminu, do którego Twoje marzenie ma stać się rzeczywistością, ułatwi Ci ukończenie planu działania.

Ostatnie dwie cechy, które Twój cel powinien posiadać to ekscytacja (exciting) i zapisanie (recorded). Bardzo ważne jest, by Twój cel był dla Ciebie ważny i istotny. Określony cel nie może być zatem obojętny, powinien również być sformułowany w sposób pozytywny. Staraj się unikać słowa „nie” –  np. zamiast „nie będę palić papierosów” zastosuj określenie „zrezygnuję z palenia”. Spisz swój cel i zaglądaj do niego kiedy tylko poczujesz taką potrzebę.

Zastosuję metodę tych siedmiu kroków, by urzeczywistnić swoje marzenie. Taka analiza pozwoli Ci skupić się na tym co jest w danej chwili dla Ciebie naprawdę istotne. Pamiętaj, że cel ten ma być Twoim pragnieniem, a nie spełnieniem oczekiwania otoczenia wobec Ciebie.

Zacznij już dziś, trzymam mocno kciuki za Twój prywatny sukces.

 

Beata Rolak – Absolwentka studiów podyplomowych z psychologii sportu na Uniwersytecie Gdańskim, obecnie studentka psychologii w Warszawie. Pasjonatka sportu i treningu mentalnego. Zapalona crossfiterka od 4 lat zakochana w tym sporcie. Swoją wiedzą dzieli się zarówno z zawodowymi sportowcami jak i amatorami w projekcie “Story About Me”
Podziel się: